Spring naar inhoud

Een klacht over de ODG

Wij willen onze taken zo goed mogelijk uitvoeren. Toch kan het gebeuren dat je ontevreden bent over hoe onze dienst heeft gehandeld. Heb je hierover een klacht? Dan kun je deze bij ons indienen. 

Wij behandelen jouw klacht volgens het interne klachtrecht van titel 9.1 van de Algemene Wet Bestuursrecht en hebben voor een zorgvuldige uitvoering van de procedure een aanvullende instructie opgesteld. Daarin staat hoe het afhandelen van een klacht intern verloopt en wie er in welke gevallen bij betrokken is. Het indienen van een klacht kan schriftelijk of mondeling.

Schriftelijk een klacht indienen

Schriftelijk een klacht indienen kan via ons formulier, per e-mail of per post. Omschrijf je klacht zo duidelijk mogelijk en geef - wanneer mogelijk - aan welke medewerker(s) of bestuurder(s) van de ODG bij de gedraging is/zijn betrokken.

Liever per e-mail of post?

Stuur je klacht per post naar de Omgevingsdienst Groningen (Postbus 97, 9640 AB Veendam) of per e-mail naar info@od-groningen.nl.

We ontvangen graag de volgende gegevens:

  • De datum waarop je de klacht indient.
  • Jouw naam, adres en telefoonnummer.
  • In geval van een klacht per brief: deze graag ondertekenen met jouw handtekening.
  • Kopieën van eventuele relevante stukken.

Je ontvangt een schriftelijke bevestiging als de klacht bij ons is binnengekomen. In deze bevestiging lees je ook over het verdere verloop van de procedure. Bijvoorbeeld over de duur van de procedure en wie de klacht behandelt.

Mondeling (telefonisch) een klacht indienen

Wanneer je de klacht mondeling wilt indienen, kunt je de ODG bellen via het algemene nummer 0598 788 000. Je krijgt dan een medewerker van de receptie aan de lijn. Hij/ zij zorgt ervoor dat je de juiste klachtbehandelaar te spreken krijgt. Mocht het onduidelijk zijn waar je terecht kunt, dan zal hij/ zij dit opnemen met de klachtcoördinator.

In het gesprek met de klachtbehandelaar licht je de klacht toe en geef je - wanneer mogelijk - aan welke medewerker(s) of bestuurder(s) van de ODG bij de gedraging is/zijn betrokken. De ODG probeert de klacht direct op te lossen. Gaat dat niet naar uw tevredenheid, dan heb je de mogelijkheid om alsnog een schriftelijke klacht in te dienen.

Niet in behandeling

Het kan ook zijn dat de ODG jouw klacht niet in behandeling neemt. Bijvoorbeeld omdat er een procedure bij de rechter openstaat of omdat de gedraging te lang geleden is voorgevallen. In dat geval ontvang je daarover bericht binnen vier weken na ontvangst van de schriftelijk ingediende klacht.