Spring naar inhoud

Wat gebeurt er met mijn melding?

De gemeente of provincie blijft je eerste aanspreekpunt voor een melding. Tijdens de afhandeling van je vergunningprocedure of handhavingsverzoek kun je wel medewerkers van de Omgevingsdienst Groningen (ODG) tegenkomen. Dit kan bij de gemeente, provincie of in het veld zijn. Medewerkers van de ODG handelen altijd namens de gemeente of provincie.

Afhankelijk van je melding wordt deze doorgezet naar de dienstdoende inspecteur van de Omgevingsdienst Groningen (ODG) of opgenomen in het reguliere toezicht.

Bij directe hinder beoordeelt de dienstdoende inspecteur of direct optreden nodig en mogelijk is. De inspecteur onderzoekt wie of welk bedrijf de overlast veroorzaakt. In overleg met het betreffende bedrijf wordt beoordeeld welke maatregelen nodig zijn om de overlast onmiddellijk of zo snel mogelijk op te lossen.

Afhankelijk van de ernst en oorzaak informeert de inspecteur andere instanties of schakelt hij/zij deze in. De inspecteur neemt altijd contact met je op voor nadere informatie over je klacht. Als je dit wenst, kan de inspecteur je ook informeren over de afhandeling van de melding.

Lees hier wat wij doen met meldingen over windmolens.

Omdat niet iedere gemeente hetzelfde takenpakket bij de ODG heeft ondergebracht, kan het voorkomen dat de gemeente of provincie jouw milieuklacht verder in behandeling neemt. In dat geval sturen wij je klacht door naar de betreffende gemeente of provincie. Dit geldt in ieder geval voor situaties die in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zijn geregeld.